مهم ترین ویژگی مدرسه خوب
هرچند در کتاب ها و منابع مختلف ویژگی های متعددی برای شناسایی یک مدرسه ی خوب آورده شده و همگان می دانند. اما این مقاله با یک نگاه تحلیل میدانی یا تحلیل عملیاتی درست و منطقی برای تشخیص مهم ترین ویژگی مدرسه ی خوب به شما ارائه می دهد.
می دانید که مدرسه یک موقعیت آموزشی است که در آن تدریس، تعلیم –تربیت و یادگیری رخ می دهد. و آن کسی که این موارد مهم را به متعلم یا متربی یا دانش آموز منتقل می کند، معلم است. پس در این موقعیت آموزشی (مدرسه) معلم مهم ترین وظیفه و نقش را داشته و مهم ترین فرد است. با یک نگاه تحلیلی می توان به آسانی دریافت که در یک موقعیت آموزشی عملیات اصلی، آموزش و یادگیری است که برای دانش آموزان اجرایی و عملیاتی می شود و تنها فردی که در خط اصلی و رویا رو با دانش آموز طی این عملیات سروکار دارد تا عملیات به خوبی به هدف خود برسد، معلم است. او وظیفه دارد عملیات را به خوبی به نتیجه برساند. و برای دست یافتن به چنین نتیجه ای باید دانش و مهارت وتکنیک هایی را بیاموزد و تجربه کند که عملیات خطیر آموزش و یادگیری را به درستی به سرانجام برساند. از بین همه ی تکنیک ها و مهارت ها مهم ترینش همان هایی است که متناسب با این عملیات باشد. یعنی تکنیک های یادگیری- دانش انتقال یادگیری- مهارت تدریس -مشاوره درسی به دانش آموز – روان شناسی شخصیت- روان شناسی یادگیری و…
پس به راحتی می توان فهمید؛ اولین ومهم ترین عنصر مدرسه، موقعیت آموزشی آن در خط مقدم یا همان صف عملیاتی است. معلمان یک مدرسه در خط مقدم صحنه ی آموزش و یادگیری هستند. یعنی اگر معلمان یک مدرسه علاوه بر تدریس ویادگیری، مشاور وروانشناس امر یادگیری باشند، آن وقت آن مدرسه را از سایر مدارس متمایز می کند. در حالیکه به اشتباه در بین خانواده ها فرهنگ و یا این باور ایجاد شده است که بهترین مدرسه، مدرسه ای است که کلاسهای متنوع، فضا و مکان آموزشی شیک، برنامه های چند جانبه ی آموزشی – کلاسهای دلباز – تکنولوژی آموزشی خیلی خوب – میزان و آمار قبولی بالا در دانشگاهها و دیگر امکانات کمک آموزشی دارد و البته شهریه ی بالایی هم دریافت می کنند. هر چند که همه ی این عوامل در امر پیشبرد یادگیری موثرو لازمند. ولی زمانی همه ی این عوامل یک امتیاز محسوب می شود که برای بهبود خدمات مربوط به عملیات اصلی یعنی “آموزش و یادگیری” که مسئول اصلی آن معلم است، باشد. به عبارت ساده تر، معلم چنین مدرسه ای بتواند از امکانات آموزشی موجود برای بهبود تدریس و تقویت یادگیری دانش آموزان استفاده کند. این یک موقعیت آموزشی مناسب برای امر یادگیری است. چرا که معلم هم می تواند در چنین موقعیتی بعنوان مشاور یادگیری درگیر عملیات اصلی شود. اگر معلمان یک مدرسه، صرفا تدریس و آموزش را سرلوحه کار خود قرارندهند، بلکه فراتر ازآن؛ مانند یک روانشناس یادگیری در فرایند یادگیری دانش آموزان دخیل واثرگذار باشند، آنگاه نتیجه و خروجی عملیات بسیار درخشنده خواهد بود.
پس با این تحلیل؛ یک مدرسه ی خوب، مدرسه ای است که یک مزیت رقابتی منحصر به فرد دارد وآنهم فقط معلم است. اگر شما خواننده ی این مقاله هستید و در موقعیت مدیریک مدرسه هستید، یا والدین یک دانش آموز هستید، یا یک معلم هستید، مدرسه ی شما چه امتیاز منحصر به فردی دارد؟!